COPD-patiënten via telemonitoring intensief en op maat begeleiden, levert minder exacerbaties op en meer kwaliteit van leven. Dat je daarbij een paar strubbelingen moet overwinnen, is onvermijdelijk, vindt RKZ-longarts Erik Kapteijns. ‘Het zijn uiteindelijk de resultaten die tellen. Bovendien kunnen we hierdoor meer patiënten de juiste zorg op de juiste plek bieden.’

Sommige COPD-patiënten hebben het heel zwaar. Drie tot vier keer per jaar belanden zij met een ernstige exacerbatie in het ziekenhuis. De frequente benauwdheidsklachten veroorzaken angst; patiënten zijn soms bang om hun huis te verlaten en dreigen in een isolement te raken.

Om deze patiëntengroep beter te volgen, initieerde Erik Kapteijns, longarts in het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk en lid van de Coöperatie Medisch Specialisten IJmond u.a., in 2018 het project Telemonitoring. ‘Hiermee bieden we continue monitoring en begeleiding’, legt hij uit. ‘We zitten er zogezegd bovenop, waardoor we vroegtijdig kunnen ingrijpen als het de verkeerde kant op dreigt te gaan. De resultaten zijn boven verwachting: minder opnames en ziekenhuisbezoeken en vooral: minder ziektelast en een betere kwaliteit van leven voor de patiënten.’

Lees het interview met RKZ-longarts Erik Kapteijns verder op de website van De Medisch Specialist. 

Meer nieuws

Opening Lekkers & Leuks in het Atrium

Maandagochtend 31 januari is onze nieuwe winkel onder de trap in het Atrium geopend: Lekkers en Leuks. Deze winkel vervangt het winkeltje tegenover de liften, dat al een paar weken gesloten was. Om de opening te vieren, werden hapjes uit het assortiment uitgedeeld aan...

Lees meer

Zilveren legpenning voor RKZ-chirurg Huib Cense

Maandag 24 januari heeft chirurg Huib Cense van de Nederlandse Vereniging voor Heelkunde de Zilveren Legpenning ontvangen. In de toespraak werd hij een rolmodel voor alle chirurgen genoemd. Patiënttevredenheid, plezier in het vak en een goede sfeer zijn kenmerkend...

Lees meer

Leestip: ‘Samen Nepal aan een gezondheidspost helpen’

'Iris Stroetenga en Myrthe Klapper, twee verpleegkundigen van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk, hebben een actie opgezet om een gezondheidspost in Nepal te steunen.' Lees het artikel over dit goede doel verder in de IJmuider Courant. Meer nieuws

Lees meer