Vanaf 25 september zijn er versoepelingen in het landelijk coronabeleid. De belangrijkste wijziging is het vervallen van het verplicht 1,5 meter afstand houden, maar er is ook het advies om voldoende afstand van elkaar te blijven houden. In de ziekenhuizen blijft de anderhalve meter vooralsnog gelden voor patiënten, bezoekers als personeel.
Maatregelen rondom het kortdurend passerend contact worden wel afgeschaald. Daardoor zijn liften en draaideuren voor meerdere personen toegankelijk.
Kwetsbare patiënten
In het ziekenhuis hebben we te maken met kwetsbare patiënten. Bij sommigen van hen werkt het vaccin soms niet of minder goed. Het afstand houden beschermt deze patiënten tegen risico op overdracht van COVID-19.
Bij het verlaten van de 1,5 meter samenleving is op plaatsen waar personen voor langere tijd bijeenkomen het tonen van de coronacheck verplicht gesteld. Deze mogelijkheid heeft het ziekenhuis niet. Binnen het OV wordt ook geen coronacheck uitgevoerd maar is het dragen van een neusmondmasker verplicht omdat de 1,5 meter afstand niet geborgd kan worden.
Daarom blijven de maatregelingen van kracht die voor langdurig(er) contact binnen de 1,5 meter plaats vinden:
- Het aantal medewerkers in een ruimte moet zo zijn dat 1,5 meter afstand geborgd is.
- Is 1,5 meter afstand houden in de zorg of tot collega’s niet mogelijk? Dan draagt de zorgverlener een neusmondmasker.
- Bezoekersbeleid blijft gelijk: één bezoeker tegelijk bij een patiënt.
- Beleid polibezoek blijft ook gelijk: geen begeleiding, tenzij de patiënt toestemming heeft van de zorgverlener.
Maatregelen die worden afgeschaald
Kortdurend, passerend, contact wordt niet langer als risico beschouwd. De maatregelen die daardoor worden afgeschaald zijn:
- Bij de draaideur is geen maximum van twee personen meer van toepassing.
- Bij de lift is geen maximum van drie personen meer van toepassing.
- De aparte personeelsingang en uitgang bij het Atrium komen te vervallen.
Samen met andere ziekenhuizen blijven we kijken wanneer we van overige maatregelen kunnen afstappen. Tot die tijd vragen we om uw begrip en medewerking. Hartelijk dank!
Meer nieuws
Ferdinand Grapperhaus nieuwe voorzitter raad van commissarissen Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk
Per 31 augustus is Ferdinand Grapperhaus benoemd tot voorzitter van de raad van commissarissen van het Rode Kruis Ziekenhuis (RKZ) en Brandwondencentrum Beverwijk. Hij volgt daarmee Rob Becker op,...
Steun uit onverwachte hoek
Ziekenhuisopnames komen op allerlei manieren tot stand. Mensen kunnen vandaag de dag zelf hun operatie plannen, soms worden ze geadviseerd door de huisarts om naar het ziekenhuis te gaan en soms...
SER medezeggenschap Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk
Steven Greveling, voorzitter van de or van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk: “Het is goed dat de stem van (ook jonge) medewerkers wordt gehoord en meegenomen in besluiten van de directie. Dat...



