Vanaf 25 september zijn er versoepelingen in het landelijk coronabeleid. De belangrijkste wijziging is het vervallen van het verplicht 1,5 meter afstand houden, maar er is ook het advies om voldoende afstand van elkaar te blijven houden. In de ziekenhuizen blijft de anderhalve meter vooralsnog gelden voor patiënten, bezoekers als personeel.
Maatregelen rondom het kortdurend passerend contact worden wel afgeschaald. Daardoor zijn liften en draaideuren voor meerdere personen toegankelijk.
Kwetsbare patiënten
In het ziekenhuis hebben we te maken met kwetsbare patiënten. Bij sommigen van hen werkt het vaccin soms niet of minder goed. Het afstand houden beschermt deze patiënten tegen risico op overdracht van COVID-19.
Bij het verlaten van de 1,5 meter samenleving is op plaatsen waar personen voor langere tijd bijeenkomen het tonen van de coronacheck verplicht gesteld. Deze mogelijkheid heeft het ziekenhuis niet. Binnen het OV wordt ook geen coronacheck uitgevoerd maar is het dragen van een neusmondmasker verplicht omdat de 1,5 meter afstand niet geborgd kan worden.
Daarom blijven de maatregelingen van kracht die voor langdurig(er) contact binnen de 1,5 meter plaats vinden:
- Het aantal medewerkers in een ruimte moet zo zijn dat 1,5 meter afstand geborgd is.
- Is 1,5 meter afstand houden in de zorg of tot collega’s niet mogelijk? Dan draagt de zorgverlener een neusmondmasker.
- Bezoekersbeleid blijft gelijk: één bezoeker tegelijk bij een patiënt.
- Beleid polibezoek blijft ook gelijk: geen begeleiding, tenzij de patiënt toestemming heeft van de zorgverlener.
Maatregelen die worden afgeschaald
Kortdurend, passerend, contact wordt niet langer als risico beschouwd. De maatregelen die daardoor worden afgeschaald zijn:
- Bij de draaideur is geen maximum van twee personen meer van toepassing.
- Bij de lift is geen maximum van drie personen meer van toepassing.
- De aparte personeelsingang en uitgang bij het Atrium komen te vervallen.
Samen met andere ziekenhuizen blijven we kijken wanneer we van overige maatregelen kunnen afstappen. Tot die tijd vragen we om uw begrip en medewerking. Hartelijk dank!
Meer nieuws
Ruim €20.000 euro voor de Kinderafdeling!
Een geslaagd feest was het afgelopen zaterdagavond, 29 oktober, bij de Vuurlinie Beverwijk. Optredens van o.a. Wolter Kroes, Mats van der Zon en Peter Beense. De sfeer zat er goed in! DankbaarMaar...
Start griepprik in het RKZ
De bestuurders van Rode Kruis Ziekenhuis, Spaarne Gasthuis, Kennemerhart, Sint Jacob, ViVa! Zorggroep, Zorgbalans en De ZorgSpecialist hebben het startsein gegeven voor het halen van de griepprik in...
‘Jezelf overwinnen’
'Een tijdje geleden sprak ik met een oudere patiënt die te horen had gekregen dat hij uitgezaaide kanker had. Ik noem hem even Hendrik. De uitslag confronteerde Hendrik met het pijnlijke feit dat...



