COPD-patiënt ervaart ‘Coolblue service’ van RKZ

27 januari 2020

“Toename levenskwaliteit vertaalt zich in topwaardering voor thuismeet programma”.

   

Thuismeten voor COPD-patiënten is een groot succes in Beverwijk. Het Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk begon twee jaar geleden met de dienstverlening samen met zorginnovator Luscii. Het aantal opnamen in de gebruikersgroep daalde met liefst 26%. Patiënten zijn buitengewoon tevreden. Vanwege de uitstekende resultaten komt het eHealth programma dit jaar breed beschikbaar met ondersteuning van zorgverzekeraar Zilveren Kruis.

COPD

Onder druk van de vergrijzing stijgt het aantal mensen met de longziekte COPD snel. Zeker in de winter loopt het RKZ daarom snel vol. “We zien dan een toename van bacteriële en virale infecties waardoor mensen met COPD zich vaker op de spoedeisende hulp melden”, verklaart longarts Erik Kapteijns. “Op zo’n moment moeten we alle zeilen bijzetten om de nodige zorg te leveren.”

 

Toezicht en coaching

Om het tij te keren, besloot Kapteijns begin 2018 te starten met thuismeten. Patiënten geven via de zogenaamde Luscii app door hoe het thuis met hen gaat. Middels een beeldverbinding ontvangen zij coaching van gespecialiseerde verpleegkundigen. Alleen als het echt nodig is, komen zij nog naar de polikliniek. 

 

Na een eerste pilot bleek al snel dat thuismeten bijzonder gewaardeerd wordt. Kapteijns: “Door de begeleiding op afstand ontstaat meer grip op de ziekte. En als het thuis toch even minder gaat weten we dat razendsnel en kunnen dus vroeg ingrijpen. Patiënten voelen zich daardoor veiliger en fysiek beter. Er ontstaat weer ruimte voor sociale activiteiten. Mensen krijgen soms letterlijk hun leven weer terug.” 

 

Ongekende waardering

Het RKZ wist het aantal opnames in de gebruikersgroep met 26% te verminderen. En als mensen toch werden opgenomen daalde de ligduur met 13%. Het meest indrukwekkend is de waardering van patiënten zelf. Zij gaven een Netto Promotor Score van 60. Ongekend voor de zorgsector en bijna net zo hoog als de klantwaardering van Coolblue. “Daaraan zie je dat patiënten zich echt beter en veiliger voelen”, aldus Kapteijns. “De toegenomen levenskwaliteit vertaalt zich in de waardering voor het programma.”

 

Vergoedingen verzekeraar

Kapteijns is dan ook verheugd dat er een akkoord is met Zilveren Kruis over opschaling. “Dat betekent dat we thuismeten mogen inzetten voor alle patiënten die voldoen aan de criteria. Ook starten we in de loop van dit jaar met zelfmanagement via de Luscii app. Iets minder zieke patiënten ontvangen dan digitale coaching in hoe zij in het dagelijks leven het beste met hun ziekte om kunnen gaan.”

 

Lees hier het interview met longarts Erik Kapteijns in het Noordhollands Dagblad, editie Kennemerland van dinsdag 28 januari 2020.

Paginaopties: